בדיקת ספרינקלרים

 בניינים תעשייתיים, מסחריים ומוסדיים אשר מחויבים בהתקנת מערכות מיגון מפני אירועי אש, בניהן מערכות ספרינקלרים, מחויבים גם בתחזוקה שוטפת ובבדיקת תקינות שגרתית, להבטחת תקינות המערכת ופעילותה בעת אירוע אש בזמן אמת.

מערכת ספרינקלרים ומערכות מיגון מפני אש, בדומה לתכניות ביטוח, הן מוצר אשר מושקעת בו חשיבה, תכנון ומשאבים, לצד התקווה שלא ניאלץ לעשות בו שימוש. יחד עם זאת, יש להבטיח כי במקרה הצורך, זה יספק את המיגון הדרוש.

מערכת ספרינקלרים - א. דנן

מערכת ספרינקלרים היא מערכת מתזי מים קבועה, המותקנת במבנה, ומיועדת לספק מענה ראשוני מיד עם פריצת הדליקה במבנה. המערכת מחברת בין הצנרת של המבנה לצנרת ואמפולות ייעודיות, אשר מתוכנתות להגיב לעלייה בטמפרטורה בחלל באופן אוטומטי, ולהזרים מים בלחצים קבועים על פני חלל החדר. מערכות ספרינקלרים הוכיחו את עצמן כמערכות יעילות במיוחד, המבצעות הן איתור וגילוי מוקדם, הן התראה והן תגובה ראשונית, ומסייעים בהשגת שליטה על האש כבר בשלבי התפתחות הדליקה, ועוד בטרם הגעת כוחות הכיבוי וההצלה.

מערכת ספרינקלרים יעילה ומקצועית מאפשרת מילוט של אנשים במבנה במידה והיו, ומגינה על ציוד, מבנה וחיי אדם.

מדוע נדרשת בדיקת ספרינקלרים?

מערכת הספינקלרים מתוכננת ומותקנת תוך הישענות על אלמנטים רבים ותמיכה שלמערכות שונות בניהן מערכת המים והצנרת של המבנה, חשמל, מדדי טמפרטורה, לחצי אוויר ותחנות שליטה. במערכת מורכבת כל כך כל רכיב לא תקין עשוי להעיב על תפקוד המערכת כולה, ובדיקה מקצועית חייבת להתבצע באופן מקיף לכלל הרכיבים והמערכות התומכות.

מהי התדירות הנדרשת לביצוע בדיקת ספרינקלרים?

על פי תקן 1928 שקבע מכון התקנים הישראלי, המפרט את חובת הבדיקות והתחזוקה למערכות כיבוי אש המבוססות על מים (לרבות מערכות מתזים- ספרינקלרים, זרנוקים ומערכות כיבוי בקצף), חובה לבצע בדיקת ספרינקלרים בתדירות של פעם אחת בכל שנה קלנדרית, לכל הפחות.

התקן גם מרחיב וקובע מי מוסמך לביצוע הבדיקה, מהם האלמנטים שחובה לבדוק, וזאת לצד חובת הפירוט הכתוב.

התקן הישראלי מבוסס ברובו על תו תקן אמריקאי (NFPA 25).

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת ספרינקלרים מתבצעת על ידי חברות ספרינקלרים מקצועיות, ובאמצעות טכנאי בוחן למערכות ספרינקלרים מוסמך. ההליך כולל בדיקה של מערך הצינורות ותקינותם (צינורות תקינים, ללא דליפה או סדקים, לא עברו תהליך של התכווצות), בדיקת חיישני הזרימה שמבטיחים את זרימת המים בלחץ הרצוי שנקבע בזמן אמת, בדיקה של כל מיקומי ההתזה ביחס לצרכי החלל, בדיקה של תחנות השליטה ותקינותם, בחינת מדדי הטמפרטורה וחיישני הזיהוי, חיבור המערכת לגנרטור תקין על פי צורך ודרישה, בדיקת לחצי אוויר, בדיקה של מערכות ההתראה. הבדיקות מתבצעות ביד מיומנת ומנוסה ובאמצעות מגוון מכשירים ואמצעים המשמשים לצרכי מדידה ובקרה, בזכות מגוון טכנולוגיות מתקדמות, וללא בדיקה פולשנית והרס שלמערכות או תשתיות.

הבדיקה מתבצעת בליווי טופס מפורט המתאר את כל שלבי הבדיקה ומחייב את הטכנאי הבוחן לסמן את התייחסותו לכל רכיב ורכיב במערכת. עם סיום הבדיקה על הלקוח לקבל דו"ח ליקויים כתוב ומפורט ולטפל בהם. במידה ולא נמצאו ליקויים בבדיקת הספרינקלרים השנתית יקבל הלקוח אישור על ביצוע הבדיקה ותקינות המערכת.

במידה ונמצאו ליקויים שפורטו בדו"ח, יש לתקן אותם ולבצע בדיקה חוזרת.

בהזמנת טכנאי לביצוע בדיקת ספרינקלרים כדאי לוודא שמדובר בחברה אשר מספקת לצד הבדיקה גם שירותי תיקון וטיפול בליקויים, לקבלת שירות מהיר ויעיל, תחת מעטפת שירותים מלאה.

חשוב לקבל שירותי בדיקות ותחזוקה מחברה מוסמכת בלבד, אשר מחזיקה בתעודה המאשרת את הסמכתה, מטעם מכון התקנים הישראלי.

המאמר בדיקת ספרינקלרים פורסם ראשון בבלוג

from medium.com/@11kermittt Feed 

https://medium.com/@11kermittt/%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%A0%D7%A7%D7%9C%D7%A8%D7%99%D7%9D-cda2c11088d

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מטפים בצפון

כל מה שצריך לדעת על התקנת גלגלון כיבוי אש

יועץ בטיחות אש